Rot Balans Ayarı Nedir, Nasıl Yapılır?

yazar MAPFRE
Rot Balans Ayarı Nedir, Nasıl Yapılır

Aracınızla güvenli bir sürüş deneyimi yaşamak için gerekli bakımların yaptırılması oldukça önemli. Bu bakım sırasında yapılan işlemlerden biri de başta direksiyon hakimiyeti olmak üzere araçtaki pek çok noktayı etkileyen rot balans ayarı. Peki, rot balans nedir ve rot balans ayarı nasıl yapılır?

Gelin, birlikte tüm detayları ile sürüş güvenliği için önemli bir yere sahip olan rot balans ayarını yakından keşfedelim. 

Rot Balans Nedir? 

Rot balans olarak bilinen işlem, aslında rot ayarı ve balans ayarı olmak üzere iki farklı işlemi kapsayan bir bakım ve onarım süreci. Genellikle bu iki işlem birlikte yapıldığı için bu süreç halk arasında rot balans ayarı olarak ifade edilir. Ancak “Rot balans nedir?” sorusunu cevaplamak için rot ayarını ve balans ayarını ayrı ayrı incelemek gerekli.  

Rot Ayarı Nedir? 

Rot ayarı, direksiyon ve aracın tekerlekleri arasındaki uyum için yapılır. Yani direksiyonda yapılan hareketin uyumlu bir şekilde tekerleklere yansıması için rot ayarı oldukça önemlidir. Çünkü rot ayarının doğru bir şekilde yapılması sayesinde direksiyon herhangi bir yöne çevrildiğinde tekerleklerin de o yöne bakması sağlanır. 

Balans Ayarı Nedir? 

Balans ayarı, tekerleklerin aynı açıda dönmesi ve aynı yöne bakması için yapılan bir dengeleme işlemidir. Tekerlekler arasında ağırlık veya basınç açısından bir dengesizlik olması, tekerleklerin senkronize bir şekilde hareket etmesini engeller. Bu nedenle direksiyon ve tekerlekler arasında koordine sağlansa bile balans ayarı ile bu dengesizliğin giderilmesi gerekir. 

Rot Balans Ayarı Neden Bozulur?

Rot Balans Ayarı Neden Bozulur

Kısacası hem rot hem de balans ayarı, aracın güvenle hareket etmesi ve özellikle dönüşlerde sorun yaşamaması için oldukça önemlidir. Çünkü sürücünün direksiyonda yaptığı hareketin tekerleklere doğru bir şekilde yansımasının yolu rot balans ayarından geçer. Ancak rot balans ayarı farklı sebeplerden ötürü bozulabilir. Bu sebepleri ise şu şekilde sıralamak mümkün: 

  • Engebeli yol şartlarında sürüş deneyimi 
  • Araçta ağır yüklerin taşınması 
  • Trafik kazası 
  • Süspansiyon parçalarının eğilmesi
  • Direksiyon aksamlarının aşınması 
  • Aracın ön takımlarının yıpranması ve arızalanması 

Genel olarak sürüş, yol şartları ve araçta yaşanan yıpranmalar, aracın rot balans ayarında bozulmalara sebep olabilir. Ancak unutmayın ki rot balans ayarı bozulduğunda sürüş güvenliği için hemen önlem alınması gerekir. 

Rot Balans Ayarının Bozulması Nasıl Anlaşılır?

Aracınızın rot balans ayarının bozulduğunu nasıl anlarsınız? Eğer düzenli olarak araç kullanıyorsanız aracınızın rot balans ayarının bozuk olduğunu kolayca fark etmeniz mümkün. Çünkü bu ayarda bozulma meydana geldiğinde araçta gözle görülür ve hissedilir bazı sorunlar ortaya çıkar. 

Rot balans ayarının bozulduğuna işaret eden bazı belirtiler şunlardır: 

  • Hız arttıkça direksiyonun rahatsız edici seviyede titremesi
  • Düzgün zeminlerde bile aracın sağa veya sola çekmesi
  • Direksiyon kontrolünün zorlaşması ve aracın yönlendirilmesinin güçleşmesi
  • Dönüşlerde lastiklerden ve tekerleklerden alışılmadık sesler gelmesi
  • Lastiklerin iç ve dış yüzeylerinin asimetrik bir şekilde aşınması
  • Aracın normalden daha fazla yakıt tüketmesi

Aracınızda bu belirtilerden biri veya birkaçı varsa aracınızı mutlaka yetkili bir servise götürmelisiniz. Aksi halde bu sorunlar artarak aracınızda daha ciddi arızalara neden olabilir ve sürüş güvenliğini tehlikeye atabilir.

Rot Balans Ayarı Nasıl Yapılır?

Rot Balans Ayarı Nasıl Yapılır

Aracın rot balans ayarını yapmak oldukça hassas bir iştir. Bu işlem rot ayarı ve balans ayarı olmak üzere iki farklı aşamadan meydana gelir. Her iki işlemi yapmak için de hem geleneksel mekanik el aletleri hem de bilgisayarlı sistemlerle donatılmış makineler kullanılır. 

Şimdi, rot ve balans ayarının yapılma sürecini daha yakından inceleyelim:

Rot Ayarı Nasıl Yapılır? 

Rot ayarında hem ön tekerlekler hem de direksiyon detaylı bir şekilde kontrol edilir. Bunun için de tekerleklerin içe ve dışa dönük açılar ve kaster açısı, özel geliştirilmiş makine ve yazılımlar ile ölçülür. Bu sistem sayesinde lastiklerin iç-dış açıları ve lastiğin merkezinin süspansiyonun bağlanma yerinden ne kadar uzakta olduğunu gösteren kaster açısı çıkarılır. Lastiklerin iç ve dış açılarında bir dengesizlik varsa rot kolları sıkılarak veya gevşetilerek açılar eşitlenir. 

Balans Ayarı Nasıl Yapılır? 

Balans ayarı yapılırken direksiyon sürece dahil edilmez. Çünkü balans ayarı, tekerlekler arasında dengeyi ayarlamak için yapılan bir işlemdir.

Balans ayarında ilk olarak jant ve lastikler bir arada kalacak şekilde tekerlekler sökülür. Daha sonra tekerlekler balans makinesine bağlanır ve iç-dış açı ölçümleri yapılır. Balans makinesi, dengesizlik oranlarını ve dengeyi sağlamak için gereken ağırlıkları gösterir. Böylece tekerleklerin dengesizlik oranı belirlenir.

Makineden elde edilen bilgilere dayanarak aracın ön tekerleklerine yapıştırarak veya çakarak uygun kurşun ağırlıklar yerleştirilir. Bu ağırlıklar sayesinde tekerlekler arasındaki dengesizlik giderilir. Dengesizlik giderildikten sonra tekerlekler araca tekrar takılarak işlem sonlandırılır.

Sürüş güvenliğini ve direksiyon hakimiyetini doğrudan etkileyen aracın rot ve balans ayarı yapıldıktan sonra güvenle trafiğe çıkabilirsiniz. Ancak trafikte her zaman risklerin olduğunu unutmayın. Tüm bu risklere karşı hazırlıklı olmak için ise MAPFRE Sigorta her zaman yanınızda. 

MAPFRE Sigorta’dan Kasko Sigortası yaptırarak aracınızı olası risklere karşı güvence altına alabilir, sigorta kapsamında yol yardım hizmeti ve hasar onarımlarında yetkili servis kullanımı hizmetlerinden yararlanabilirsiniz. İhtiyaç ve taleplerinize göre size en uygun kasko poliçesini oluşturmak isterseniz Kasko Sigortası teklif sayfamızı ziyaret edebilirsiniz. 

MAPFRE Sigorta

Benzer Yazılar

Yorum Yap