Teknolojinin gelişmesi, her alanı olduğu gibi tabii ki otomotiv sektörünü de etkiliyor. Artık araçlarda farklı ihtiyaçlara yönelik daha gelişmiş sistemler ile karşılaşmak mümkün. İşte, bu sistemlerden biri de hem otomobil sahiplerine hem de çevreye sağladığı faydalarla dikkat çeken start-stop sistemi. Günümüzde orta ve üst sınıf segmentteki çoğu araçta bulunan bu sistem ile sürücülere, çevre ve bütçe dostu bir sürüş deneyimi sunuluyor.
Peki, bu sistem tam olarak nasıl çalışıyor? Bu soruyu cevaplamak için tüm detayları ile start-stop sistemini incelemekte fayda var. O halde şimdi, araçlardaki start-stop sistemini keşfetmeye başlayalım.
Start- Stop Sistemi Nedir?
Otomotiv sektörü, gelişen teknoloji ile beraber araçları, sadece teknolojik sistemler ile değil, çevreci teknolojilerle de donatıyor. Otomotiv sektöründe ortaya çıkan bu çevreci teknolojilerden biri de dilimize dur kalk olarak çevirebileceğimiz start-stop sistemi. “Peki, nasıl?” diyorsanız hemen bu sistemi açıklayalım.
Start-stop sistemi, araçların sürüş esnasında durdukları zaman motorun otomatik olarak kapatılmasını ve tekrar harekete geçildiğinde motorun aktif hale gelmesini sağlayan bir teknoloji. Manuel ya da otomatik vitesli araç fark etmeksizin artık orta ve üst segmentlerdeki hemen hemen tüm araçlarda bu teknoloji ile karşılaşmak mümkün.
Peki, araçtaki otomatik dur ve kalk sisteminin yararı ne? Yukarıda da belirttiğimiz gibi bu sistemin hem sürücülere hem de çevreye katkısı bulunuyor. Çünkü bu sistem sayesinde motorun rölanti sırasında enerji harcamasının önüne geçiliyor. Böylece aracın yakıt tüketimi azaltılırken aynı zamanda araçlardan çevreye salınan karbondioksit oranı da minimum seviyeye düşürülüyor.
Start- Stop Sistemi Nasıl Çalışır?
Start- stop sistemi, aracın hareketini algılayarak devreye girer. Motor kontrol ünitesi, otomatik vitesli araçlarda fren pedalına basıldığında, manuel vitesli araçlarda ise vites boşa alındığında sisteme bildirir. Böylece start-stop sistemi devreye girerek motorun çalışması durdurulur.
Hareket esnasında da sürücü, manuel vitesli araçta debriyaja ve otomatik vitesli araçlarda gaza bastığında tekrar sistem devreye girerek motorun aktif hale gelmesini sağlar. Kısacası bu sistem, gaz, fren ve debriyaj pedallarındaki harekete göre otomatik olarak çalışır.
Kimi zaman sürücüler, bu sistemi devre dışı bırakmak isteyebilir. Bunun için de bu sisteme sahip araçlarda start-stop düğmesi bulunur. Araç modeline göre farklılık gösterse de genellikle aracın ön konsolunda bulunan sisteme ait düğmeye basılarak start-stop sistemi açılıp kapatılabilir.
Ancak şunu belirtelim; anahtarsız çalışan araç modellerinde, modelden modele değişiklik gösterse de genel olarak start-stop olarak isimlendirilen düğme, aracın çalışması için kullanılır. Bu modellerde start-stop özelliği bulunuyorsa sistemi açıp kapamak için genellikle ön konsolda yer alan ve üzerinde “A” harfi bulunan düğmeye basılması gerekir.
Tabii ki sistemin devre dışı bırakılması halinde araç, rölantide çalışırken yakıt yakmaya devam eder. Bu nedenle özellikle dur kalk durumunun sıkça yaşandığı yoğun trafikteki bekleme süresinde hem yakıt tasarrufu yapmak hem de çevreye verilen zararı azaltmak için bu sistem oldukça önemli diyebiliriz.
Start- Stop Sistemi Motora Zarar Verir mi?
Çalışma prensibinden de anlaşıldığı gibi start-stop sistemi, tamamen motor ile bağlantılı şekilde çalışan bir sistem. Ancak yoğun trafikte veya ışıklarda motorun sürekli olarak çalışıp durması, sürücülerin zamanla motorun parçalarına zarar göreceği fikrine kapılmasına neden olabilir. Bu nedenle start-stop sistemi ile ilgili en merak edilen konulardan biri de bu sistemin, aracın marş dinamosuna veya motoruna zarar verip vermeyeceği oluyor.
Peki, start-stop sistemi motora zarar verir mi? Aracın iç aksamı sistemle uyumlu olduğu müddetçe sistemin motora zarar vermesi mümkün değil. Çünkü start-stop sistemi, aracın motoru ve aküsü gibi parçalarla uyumlu bir şekilde çalışır. Motor ve akü gibi aracın önemli parçaları, sisteme uygun bir şekilde dizayn edildiği için de sistemin araca bir zararı bulunmaz.
Tabii ki bu sistemin aktif ve uygun bir şekilde çalışması için bazı unsurlara dikkat edilmesi gerekir. Bu unsurları ise şu şekilde sıralamak mümkün:
- Akü şarjının alt limite düşmemesi
- Sürücü kapısının kapalı ve emniyet kemerinin takılı olması
- Araç klima sisteminin orta ya da düşük seviyede çalışması
- Motor soğutma suyu sıcaklığının 60°C üzerinde olması
Tüm bunlara dikkat edildiği müddetçe araçta bulunan start-stop sistemi, ihtiyaç anında düzgün bir şekilde devreye girer.
Kısacası artık pek çok araçta bulunan bu sistemin zarar yerine faydalarının olduğunu söyleyebiliriz. Yakıt tüketimini ve karbondioksit salınımını azaltan start-stop sistemi ile hem çevre hem de bütçe dostu bir sürüş deneyimi yaşayabilirsiniz.
Araçlarda start-stop sistemi dışında motorun yanma işlemini düzenleyen ve egzoz emisyon oranını minimum seviyeye düşüren bir parça daha bulunur. “Peki, bu parça nedir?” diyorsanız EGR valfi ile tanışmanın zamanı geldi. Araçlardaki bir diğer çevre dostu sistem olan EGR valfi hakkında detaylı bilgi almak ve aracınızda EGR arızası olursa dikkat etmeniz gerekenleri öğrenmek için “EGR Arızası Nedir? EGR Valfi Nasıl Temizlenir?” yazımızı okuyabilirsiniz.
Trafikte karşılaşabileceğiniz tüm risklere karşı hazırlıklı olmak için de MAPFRE Sigorta her zaman yanınızda.
MAPFRE Sigorta’dan Kasko Sigortası yaptırarak aracınızı olası risklere karşı güvence altına alabilir, sigorta kapsamında yol yardım hizmeti ve hasar onarımlarında yetkili servis kullanımı hizmetlerinden yararlanabilirsiniz. İhtiyaç ve taleplerinize göre size en uygun kasko poliçesini oluşturmak isterseniz Kasko Sigortası teklif sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.
MAPFRE Sigorta