Tapu Devir İşlemleri Nasıl Yapılır?

yazar Zeynep Aydın
Tapu Devir İşlemleri Nasıl Yapılır?

Tam hayalinizdeki evi buldunuz ve satıcı ile anlaştınız. “Peki, şimdi ne yapacağım?” diyorsanız öncelikle bu hayallerinizi gerçeğe taşımanın yolu olan tapu devrini gerçekleştirmeniz gerektiğini belirtelim. 

Tapu devir işlemleri, gayrimenkul alım satım sürecinin en önemli aşaması diyebiliriz. Çünkü bu devir sayesinde yasal olarak mülk sahibi değişimi yapılabilir. Bu nedenle de ev alırken ve satarken öncelikle tapu devrinin tamamlanması şart. O halde gelin, tapu devir işlemleri hakkında merak edilen tüm detayları keşfetmeye başlayalım. 

Tapu Devir İşlemi Nedir ve Ne Zaman Yapılır? 

Tapu devir işlemi; ev, arsa veya iş yeri fark etmeksizin herhangi bir taşınmazın mülkiyetinin resmi olarak bir kişiden başka bir kişiye devredilmesini ifade eder. Bu işlemin gayrimenkul satışlarında ve taşınmazın miras veya bağış yoluyla el değiştirmesi halinde yapılması gerekir. 

Taraflar arasında anlaşmaya varıldıktan sonra bu anlaşmanın resmiyet kazanması için tapu devri yapılarak mülkün / taşınmazın yeni sahibine geçişi sağlar. Bu nedenle tapu devri sadece alıcıyı değil, satıcıyı da ilgilendiren bir işlemdir. 

Tapu Devir İşlemi Nereden Yapılır?

Tapu Devir İşlemi Nereden Yapılır?

Tapu devri işlemleri, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’ne bağlı tapu müdürlüklerinde gerçekleştirilir. Ancak bunun yanı sıra günümüzde online olarak da tapu devri yapılması mümkün. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün online sistemi olan Web Tapu üzerinden hem kurumsal hem de bireysel tapu işlemleri gerçekleştirilebilir. 

Tapu müdürlüklerinden işlem yapılması halinde öncelikle Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün ALO 181 çağrı merkezini arayarak tapu devri için tapu müdürlüğünden randevu alınması gerekir. Web Tapu üzerinden ise gerekli belgelerin sisteme yüklenmesi halinde online olarak tapu devir işlemi yapılabilir. 

Tapu Devri İçin Gerekli Belgeler Nelerdir? 

Tapu devri için ister müdürlüklere gidin ister online işlem gerçekleştirin, her iki seçenekte de tapu devrinin gerçekleşmesi için gerekli belgelerin sunulması oldukça önemli. “Peki, bunlar nelerdir?” diyorsanız tapu devri için gerekli belgeleri şu şekilde sıralayabiliriz: 

  • Tapu aslı ve fotokopisi
  • Satıcıya/satıcılara ve alıcıya/alıcılara ait kimlik bilgileri
  • Alıcıya ait son 6 ay içerisinde çekilmiş vesikalık fotoğraf
  • Mülkün bağlı bulunduğu belediyeden alınan rayiç bedeli gösteren belge
  • Taşınmazlar üzerinde yetkili biri varsa bunu ispatlayacak vekaletname
  • Süresi geçerli olan DASK poliçesi (Hızlı ve kolay bir şekilde DASK poliçesi oluşturmak isterseniz Zorunlu Deprem Sigortası teklif sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.) 

İşlemleri Web Tapu üzerinden online olarak gerçekleştirmek isterseniz e-devlet hesabınızın ve şifrenizin olması şart. Buna ek olarak Web Tapu hizmetinden faydalanmak için iki aşamalı giriş özelliğinin açık olması gerekiyor. E-devlet hesabınızın güvenlik ayarları üzerinden telefon numaranızı kimliğinizle doğrulayarak iki aşamalı giriş özelliğini açabilirsiniz. Tapu devir süreci ile ilgili gerekli bildirimlerin tarafınıza ulaşması için de sistemde kayıtlı telefon ve e-posta adresinin güncel olup olmadığını kontrol etmenizde fayda var. 

Tüm bu belgelere ek olarak tapu devrinde atılması gereken bir diğer adım ise tapu harcı ve döner sermaye ücretinin ödenmesidir.

Tapu Devri Masrafları Ne Kadar? 

Tapu Devri Masrafları Ne Kadar?

Tapu devri sürecinde tapu harcı ödemesinin ve döner sermaye ücreti olarak bilinen ödemenin yapılması gerekir. “Peki, ne kadar ödeyeceğim?” diyorsanız da bu ödemeleri daha yakından incelemekte fayda var. 

492 sayılı Harçlar Kanunu ile belirlenen tapu harcı, satış için beyan edilen tutarın alıcı ve satıcı ayrı ayrı olmak üzere %2’si olacak şekilde hesaplanır. Örneğin satış tutarı 800.000 TL olan bir taşınmaz için hem alıcı hem de satıcının ayrı ayrı ödemesi gereken tapu harcı tutarı 16.000 TL olur. Buna göre tapu devrinde ortaya çıkan toplam tapu harcı masrafına 32.000 TL demek mümkün. 

Döner sermaye ücreti de tapu ve kadastro birimlerinin tahsil ettiği bir işlem ücretidir. Bu ücret de 6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesi Kanunu’na ekli I Sayılı Tarife Cetveli’ne göre belirlenir. Taşınmazın özelliklerine, bulunduğu il ve ilçe ile yapılan işlemlere göre tapu devrine ait döner sermaye ücreti çıkarılır. Bu ücretin de işlem talebinde bulunan kişi tarafından ödenmesi gerekir. 

Hem tapu harcı hem de döner sermaye ücret ödemeleri Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü web sitesindeki e-tahsilat sayfası üzerinden yapılabilir. 

Tapu Devir İşlemi Ne Kadar Sürer?

Tapu devir işlemi, yukarıda belirttiğimiz gibi online veya müdürlüklere gidilerek yapılabilir. Hangi yöntem tercih edilirse edilsin gerekli belgelerin eksiksiz bir şekilde sunulması ve ödemelerin yapılması halinde bu işlem 1 iş günü içinde tamamlanabilir. Ancak tabii ki belgelerin eksikliği veya yoğunluk gibi durumlar bu süreci uzatabilir. 

Tüm bu unsurlara dikkat ederek tapu devir işlemini gerçekleştirebilir ve yeni evinizin keyfini çıkarmaya başlayabilirsiniz. Ancak unutmayın ki satın almadan tapu devrine, eşyadan taşınmaya kadar pek çok alanda masraf yaptığınız evinize veya evinizin içinde bulunan eşyalara, beklemediğiniz anlarda zarar gelme ihtimali her zaman var. Bu risklere karşı evinizi güvence altına almanın yolu da konut sigortasından geçiyor. 

Siz de evinizi ve evde bulunan eşyalarınızı güvence altına almak ve olası risklere karşı maddi kayıplarınızı karşılamak için size en yakın MAPFRE Sigorta acentesi ile iletişime geçebilir, size en uygun teminatlarla konut sigortası poliçenizi oluşturabilirsiniz. 

MAPFRE Sigorta

Benzer Yazılar