Zorunlu Trafik Sigortası Hesaplama Nasıl Yapılır?

yazar Betiay Tepe
Zorunlu Trafik Sigortası Hesaplama

Araç sahiplerinin her yıl düzenli olarak yaptırdığı Zorunlu Trafik Sigortası için prim tutarı belirlenirken dikkate alınan farklı birçok unsur vardır. Mutlaka dikkat edilmesi gereken bu unsurlar; araç sahibinin sigorta fiyatını bir sonraki poliçe döneminde daha fazla mı yoksa daha az mı alacağını belirler. Zorunlu Trafik Sigortası hesaplamanızı yapmadan önce, gelin bu maddeleri birlikte inceleyelim!

Zorunlu Trafik Sigortası Nedir?


Aslında Zorunlu Trafik Sigortası’ndaki fiyat değişimlerini incelemeden önce bu sigorta türünün amacından bahsetmemiz gerekir. Zorunlu Trafik Sigortası bir tür sorumluluk sigortasıdır ve trafik sigortasız trafiğe çıkmanın cezası vardır. Yani bu poliçe türüne sahip olan bir sigortalı, yaşanabilecek kaza ve hasarlarda kendisini değil, zarar verdiği kişi ve aracı güvence altına alır. Dolayısıyla bu sigortalıların alacağı prim tekliflerinde risk, geçmişte sebep oldukları hasarlara göre belirlenir.

Trafik Sigortasında Basamak Tarifesi

Zorunlu Trafik Sigortası fiyatları belirlenirken aracın geçmişinin önemli olduğundan bahsetmiştik. İşte, basamak tarifesi de tam olarak bu süreçte devreye girer. Bu uygulamaya göre sürücüler, geçmişteki hasar ve kaza durumlarına göre 7 farklı kategoriden birinde bulunurlar. Kapanan her poliçe döneminin ardından, o dönemdeki hasar durumlarına göre basamak tarifesindeki yerleri güncellenir. Bu güncelleme sonrasında araç sahipleri Zorunlu Trafik Sigortası hasarsızlık indirimine hak kazanabilirler.

Zorunlu Trafik Sigortası Basamak Sistemi

Zorunlu Trafik Sigortası İndirim Oranları

  • 4. yıl, 7. basamak, %45 hasarsızlık indirimi
  • 3. yıl, 6. basamak, %30 hasarsızlık indirimi
  • 2. yıl, 5. basamak, %15 hasarsızlık indirimi
  • 1. yıl, 4. basamak, indirim uygulanmaz
  • 2. yıl, 3. basamak, %50 prim artışı
  • 3. yıl, 2. basamak, %100 prim artışı
  • 4. yıl, 1. basamak, %150 prim artışı

Şimdi, Zorunlu Trafik Sigortası indirimini daha ayrıntılı bir şekilde anlatalım.

Örneğin, ilk defa ehliyet almış bir sürücü basamak tarifesine dördüncü, yani orta basamaktan giriş yapar. Bundan sonra sürücülerin kusurlu olarak kazaya karışıp karışmadıkları takip edilir. 12 aylık ilk poliçe dönemini kazasız olarak kapatan sigortalı, gelecek poliçe döneminde bir basamak yükselerek 5. seviyeye gelir. Bu aşamada kendisine %15 indirim uygulanır. Aynı şekilde devam ettiği müddetçe gelecek sene %30, bir sonraki sene de %45 indirim kazanır.

Tabii ki bu sürecin tersi de mümkün. Sigortalı olduğu ilk poliçe dönemini kusurlu bir şekilde kazaya karışarak kapatan sürücü 3. basamağa geriler ve gelecek dönemde %50 oranında daha fazla prim prim öder. Gelecek poliçe döneminde de kusurlu olarak kaza yaparsa 2. basamağa geriler ve %100 oranında daha fazla sigorta primiyle karşılaşır. 1. basamaktaki sürücüler ise en fazla trafik sigortası primi ödeyenlerdir. “Riskli Sigortalılar Havuzu” adı da verilen bu kategoride bulunan sürücüler, 4. basamağa göre %150 daha fazla prim öderler. Bu basamaktaki sürücülerin yaptığı kazalar da, sadece Riskli Sigortalılar Havuzu’nda toplanan primlerle ödenir.

Zorunlu Trafik Sigortası Fiyatları

Zorunlu Trafik Sigortası Hesaplamasında Trafik Cezaları

Zorunlu Trafik Sigortası kapsamında sunulan poliçe teklifleri, daha önce de belirttiğimiz gibi yarattıkları risklere göre oluşturulur. Zorunlu Trafik Sigortası primleri belirlenirken, basamak tarifesinden sonra bakılan ikinci önemli etken de, sürücülerin geçmiş trafik cezası sicilleridir. Çünkü bir sürücünün yarattığı risk, sadece yaptığı trafik kazalarıyla değil, aynı zamanda trafik kurallarını ihlal etme sıklığıyla da ilgilidir.

Dolayısıyla 2020 trafik sigortası primini etkileyen faktörler arasına trafik cezaları da eklenmiş oldu. Buna göre bir sürücü, hiç kazaya karışmamış olsa bile, kendisine uygulanan para cezaları ve ceza puanları sebebiyle daha fazla sigorta primi ödemek durumunda kalabilir.

Zorunlu Trafik Sigortası Hesaplanırken Şehir Önemli mi?

Zorunlu Trafik Sigortası hesaplanırken dikkat edilen bir diğer unsur da aracın hangi ilde trafik siciline kayıtlı olduğudur. Türkiye’de her şehirde trafik yoğunluğu ve kaza sıklığı aynı değil. Örneğin İstanbul Türkiye’nin en sık kaza yaşanan ili ve trafik siciline İstanbul’da kayıtlı olan araçlar için ülke ortalamasından daha yüksek sigorta primi ödenir. Aynı şekilde Tunceli, Türkiye’de en az kaza yaşanan şehir olduğundan trafiğe Tunceli’de kayıtlı olan bir araç için ödenmesi gereken sigorta prim tutarı ülke ortalamasının altında kalabilir.

MAPFRE Sigorta ile Hemen Zorunlu Trafik Sigortası Teklifi Alın

Aracın trafiğe çıkması için gerekli olan Zorunlu Trafik Sigortası fiyat teklifi almak sandığınızdan çok daha kolay! Dilerseniz MAPFRE Sigorta internet sitesinde bulunan “Trafik Sigortası Teklif” sayfamızdan fiyat bilgisi alabilirsiniz. Ayrıca Zorunlu Trafik Sigortası yaptırmanın avantajlarına göz atmak isterseniz yazımızı okumanızı öneririz.

Bu makale Tamoniki.com iş birliği ile hazırlanmıştır.

Benzer Yazılar